Op de Hanse 315 heeft de werf uit het Duitse Greifswald een nieuw elektrische aandrijving ontwikkeld in samenwerking met Jefa en Torqeedo. Wie Torqeedo hoort, denkt spontaan aan elektro buitenboordmotoren, maar hier gaat het om een elektrische motor die op het roer gemonteerd is. Die vervangt niet alleen de dieselmotor en zijn componenten, maar ook de volledige saildrive. De 4 kW elektrische motor is voorzien van een klapschroef. Het voordeel van dit systeem is, naast de sterk verbeterde wendbaarheid, de emissievrije en zo goed als geruisloze voortstuwing.
Door de integratie van de motor op het roer gebeurt de voortstuwing direct in de richting van het roer. Door de grotere roerhoek van 100 graden kan de Hanse 315 met e-motion roer vanuit stilstand om de eigen as draaien, zowel voor- als achterwaarts. Bij afvaren of aanmeren kan de achtersteven heel precies gepositioneerd worden aan de steiger wat bij sterke wind of een kleine aanlegplaats heel handig is.
Het systeem betekent een gewichtsbesparing van om en bij de 100 kg en een opening in de romp voor de saildrive is overbodig. Daarnaast is er minder weerstand tijdens het varen en is er geen motorgeluid of dieselgeur waar te nemen.
Het systeem is voorzien van 2 of 4 lithium-ion batterijen en die het zeiljacht op een gladde zee een bereik bieden van 30 nautische mijl aan 4,5 knopen. Bij lage snelheden wordt het bereik aanzienlijk uitgebreid. De maximum snelheid bedraagt 6,1 knopen en dat ligt in de buurt van wat gehaald wordt met een conventionele dieselmotor.
Met de geïntegreerde snelladers is de nieuwe Hanse 315 e-motion opgeladen in slechts 3 uur. Omdat het om een eenvoudig systeem gaat met weinig bewegende delen volstaat een minimaal onderhoud.
Meer informatie: www.hanseyachts.com