Indrukwekkende cijfers  voor de Volvo Ocean Race 2017-18

De recentste editie van de Volvo Ocean Race, die in oktober 2017 in Alicante – Spanje startte en eindigde in Den Haag – Nederland in juni 2018,  kende niet alleen het kleinste tijdsverschil bij de aankomst  in de geschiedenis van de race, maar liet ook indrukwekkende records optekenen op verschillende niveaus.

Na 45.000 zeemijlen rond de wereld afgelegd te hebben, zetten drie teams de eindspurt naar Den Haag in met kans op de overwinning. Het was pas op het laatste moment dat Charles Caudrelier, de schipper van het Dongfeng-raceteam, de leiding nam , voor MAPFRE en Team Brunel en zo de race op zijn naam schreef.

In 45 jaar geschiedenis heeft de race nooit zo’n spannend slot gekend. Na 126 dagen racen haalde het winnende team het met een voorsprong van 16 minuten.

Niet alleen op het water werden records gevestigd. Meer dan 2,5 miljoen fans kwamen naar de tussenstops, waardoor de Volvo Ocean Race een eersteplans rol speelde onder de internationale sportevenementen.

De Volvo Ocean Race 2017-18  in cijfers (in vergelijking met de editie 2014-15, waar mogelijk):
 
• 2,5 miljoen bezoekers in de 12 racedorpen (4% meer dan in de vorige editie)
• Meer dan 3.300 uur aan tv-uitzendingen, goed voor 429 miljoen euro aan advertentiewaarde (+ 46%)
• Een cumulatief tv-publiek van 2,2 miljard kijkers (+ 45%)
• 194 uur live geproduceerd
• 1,9 miljard impressies op sociale media, waaronder meer dan 200 miljoen views op onze video’s
• 13,7 miljoen likes op sociale netwerken
• Meer dan 400.000 reacties op Instagram-berichten
• Meer dan een miljoen reacties op Twitter en 9 miljoen retweets
• Gemiddelde YouTube-kijktijd meer dan 9 minuten
• Een Facebook-post telde gemiddeld 398.000 gebruikers
• De meest populaire video op sociale media noteerde meer dan 23 miljoen views
• De advertentiewaarde op sociale netwerken bedraagt 71 miljoen euro
• 71.000 lijnen (+ 10%) en 7.500 artikelen (+ 4%) genereerden 95 miljoen euro aan advertentiewaarde
• Meer dan 174 miljoen views op www.volvooceanrace.com (+ 72%) met een gemiddelde tijd per bezoek van 4:20 minuten (+ 149%)
• De officiële app is meer dan 537.000 keer gedownload (+ 38%)
• De tracker van de race werd bezocht door meer dan 111 miljoen unieke sessies (+ 186%)
• Het publiek van digitale tv (OTT) bedroeg 342 miljoen en genereerde 67,8 miljoen euro advertentiewaarde
• Meer dan 4.300 geaccrediteerde media om de race te verslaan  (+ 4%)
• Vanuit de basis in Lissabon – Portugal zorgde de Boatyard voor het klaar stomen in een tijdspanne van 15 weken, meer dan 6.000 uur werk, van de zeven VO65-monotypes voor de start.
• Hosting van de start in Alicante heeft de Spaanse economie 96 miljoen euro opgeleverd en het equivalent van 1.696 voltijdse banen.
 

Duurzaamheid

De Volvo Ocean Race 2017-18 heeft ook nieuwe normen gesteld aan hoe een sportevenement duurzaamheid als een kernwaarde kan integreren. Door het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik in de racedorpen te ontmoedigen, werd het gebruik van 380.000 plastic flessen vermeden. Andere resultaten van dit programma:
• 7 Ocean Summits werden gehouden tijdens de race, met meer dan 2.050 sprekers en gasten
• Meer dan 114.000 kinderen uit 40 verschillende landen namen deel aan ons onderwijsprogramma
• 404.000 bezoekers aan de Globe, een ruimte gewijd aan duurzame ontwikkeling
• 30 wetenschappelijke drijvende boeien uitgezet door de deelnemende  boten
• 93% van de monsters genomen door de deelnemers  tijdens de race in de meest afgelegen oceanen onthulde de aanwezigheid van microplastic deeltjes
 
Nieuwe eigenaar

De editie 2017-18 van de race betekende ook  het einde van Volvo als eigenaar van het evenement. Een nieuwe groep eigenaars onder leiding van Richard Brisius en Johan Salén zal het evenement nog verder uitbreiden, waarbij Volvo een belangrijke zakenpartner blijft.
 
De editie 2021-22 van de race begint in Alicante – Spanje in het najaar van 2021 en zal eindigen in Europa in de vroege zomer van 2022, met maximaal negen tussenstops. Het finale traject wordt volgende zomer bekend gemaakt (in 2019).
 
Twee klassen boten zullen deelnemen aan de volgende editie van de race; de IMOCA 60 met foils en de huidige VO65-monotypes. “De interesse van zeilers en teams om deel te nemen aan de volgende editie is al erg sterk”, zei Johan Salén, een van de nieuwe eigenaars. “De toevoeging van de IMOCA 60s aan de bestaande VO65-vloot voegt een nieuwe technologische component toe, die historisch gezien een belangrijk deel van de race is geweest. Dit voegt een nieuw niveau van complexiteit toe aan het project, wat interessant is voor zeilers, ontwerpers en ingenieurs, maar ook voor fans.”