Terwijl de botenbeurzen bij bosjes worden uitgesteld of gewoon verdwijnen, dient zich een ‘window of opportunity’ aan voor de nautische sector in ons land.
Door de coronacrisis en het manifest korte termijn denken, gingen ook de watersportbeurzen in ons land voor de bijl. In het geval van de Belgian Boat Show ging organisator Conceptum mee ten onder.
De leemte die zij achterlaten vormt een unieke kans voor de beroepsorgainsaties uit de sector om het heft in handen te nemen. Toegegeven, noch Nautibel, noch Nautiv hebben de structuur en reserves om een nautisch event van enige omvang op poten te zetten. Maar zij kunnen wel de impuls geven en er meteen over waken dat het gebeuren ten dienste staat van hun leden en niet van een verhuurder van expohallen of een obscure havenuitbater.
Een samenwerking met logistiek en organisatorisch onderlegde partners kan de weg effenen naar een event – wie zegt dat het om een ‘traditionele’ beurs moet gaan – waar het grote publiek de charme van zeilvakanties en toervaren kan leren kennen. Waar datzelfde publiek de ontspanningsmogelijkheden van zeil- en motorboten kan beleven. Dan kan de watersportwereld naadloos aanknopen bij de heropleving van het nieuwe vrijetijdsbeleven na corona.
Leo Van Dorsselaer