– 15/04/2022 – update – foto’s © Georges Janssens –
– foto boven Kattendijksluis buitendeuren –
De Kattendijksluis is de enige toegangsweg voor de pleziervaart om vanaf de Schelde naar de Jachthaven Antwerpen Linkeroever of naar de binnenwateren te varen. Doordat een dringende herstelling moest gebeuren aan de buitendeuren kan de sluis voor meerdere maanden niet meer worden gebruikt en dit al seder 17 maart 2022 (zie bericht https://inshore.yachtweb.be/?p=16034).
Alle pleziervaart met een doorvaarthoogte van meer dan 7 meter werd het hierdoor onmogelijk gemaakt om in of uit het havengebied (dokken) in Antwerpen te komen. De recente Havenpolitieverordening (publicatie Staatblad 14/03/2022) verbiedt de pleziervaart om gebruik te maken van andere sluizen in het havengebied. Ook moet de pleziervaarder nog voldoen aan allerlei bijkomende verplichtingen, o.a. een internationaal certificaat van bestuurder, een marifoon en een werkende AIS-transponder-installatie aan boord hebben; voor marifoon en AIS moet een opvarende natuurlijk ook de nodige brevetten hebben.
DILEMMA
De stroeve communicatie tussen de betrokken partijen (de Stadshaven, het Havenbedrijf Antwerpen en De Vlaamse Waterweg) hebben ertoe geleid dat allerlei mindermooie verwensingen naar hen werden gepubliceerd in diverse media.
Uiteindelijk is er dan toch een tussenoplossing uit de bus gekomen doordat het Havenbedrijf Antwerpen de Van Cauwelaertsluis ter beschikking stelt tijdens de weekends (zaterdag en zondag) en dan nog onder bepaalde voorwaarden.
Zie voor details PLEZIERVAART IN HAVEN VAN ANTWERPEN – INSHORE & YACHTING (yachtweb.be) – https://inshore.yachtweb.be/?p=16180.
Ook in het havengebied moet men uitluisteren en zich melden voor de verschillende sectoren. Lees de recente informatie: WIJZIGING VHF HAVENGEBIED ANTWERPEN – https://2022.servimed.be/?p=432.
HERSTELLINGEN
De herstellingen aan de Kattendijksluis zijn onderhevig aan heel wat praktische en administratieve verplichtingen. De buitendeuren van de sluis moeten worden hersteld en die dienen te worden verwijderd, daarna weggebracht voor herstelling om vervolgens terug te worden geplaatst.
Om de buitendeuren te kunnen verwijderen moeten vooreerst beschermingsschotten worden ingebracht langs de Scheldekant van de sluis. Een zevental schotten liggen klaar naast de sluiskolk en moeten één voor één tot voorbij de buitendeuren worden gebracht.
Volgens een voorlopige planning (vernomen uit bevoegde bron op 15/04/2022) zouden de beschermschotten geplaatst worden begin mei 2022. Hiervoor moet een zware kraanbok worden ingezet die dan tevens ook de deuren kan uittillen.
De sluisdeuren worden dan over het water weggebracht naar een atelier (Gent) alwaar de nodige reparaties zullen worden uitgevoerd. Naar schatting zouden de herstelde deuren dan rond de helft van de maand juni 2022 terug worden aangevoerd en teruggeplaatst.
Alles is echter afhankelijk van de ernst van de schade en de beschikbaarheid van het zwaar materiaal om het geheel logistiek te ondersteunen.
We duimen mee…