Het First gamma van Bénéteau viert haar 45-jarig jubileum – de eerste First 30 dateer van 1977 – met de lancering van twee nieuwe modellen. Eerder dit jaar werd de First 36 voorgesteld en nu is de First 44 op komst. Met de nieuwe First 44 wil Bénéteau het race-cruisen op een extra dimensie meegeven, zeewaardigheid zonder in te boeten op comfort en elegantie.
Deze nieuwe 44 komt in twee uitvoeringen, de First 44 en de First 44 Performance, beide met een verschillend dekplan en 2 keuzes van kielen en masten. Scheepsarchitect Roberto Biscontini, met zijn realisaties voor de America’s Cup in het achterhoofd, combineerde een krachtige en uitgebalanceerde romp met een genereus zeilplan.
Om prestaties toegankelijker te maken, gebruikt Bénéteau de ervaring die is opgedaan met de Figaro 2 en ballastsystemen. De 2 ballasttanks van 300 liter, die elektrisch kunnen worden geactiveerd vanaf de roerstand, bieden de mogelijkheid om het volledige potentieel van de boot te behouden met een beperkte bemanning.
In de First 44-versie is het eerste dat in de cockpit opvalt, de gezelligheid met een prachtige buitentafel en de vlakke toegang tot de wijd open gangboorden. 4 lieren en een vast aangrijpingspunt voor de grootschoot, evenals de achtermast, maken het mogelijk om te profiteren van het moderne zeilplan dat bestaat uit een slank grootzeil en royale voorzeilen.
In de First 44 Performance-versie is de ergonomie van het dekplan bestudeerd voor racen met bemanning. De uitrusting is duidelijk in race-stijl uitgevoerd, met in het bijzonder het antislip schuim dat het teak onderin de kuip vervangt, 6 lieren en een grootschoot overloopsysteem. Op het gebied van tuigage en fittingen staan een 1,50 m carbon boegspriet, een hydraulische achterstag, een krachtig oprolsysteem, evenals een ‘performance’ mast en kiel op het programma voor deze versie.
De engineering van de First 44 werd toevertrouwd aan het ontwerpbureau Mer Forte, bekend in offshore racen. Het resultaat is een “full infusion” zeiljacht waarbij gewichtsbeheersing een sleutelelement is. De Performance-versie laat een gewichtwinst van 500 kg optekenen.
Onderdeks domineert een lichte, moderne en overzichtelijke indeling, een combinatie van witte lak, gevormd hout en nette stoffering.
Roberto Biscontini (architect)
“Het doel met het hele First 44-team was om het Performance Cruiser-concept verder te verbeteren, wat nooit gemakkelijk is omdat de architectuur van deze boten gebaseerd is op veel tegenstrijdige eisen. We hebben geprobeerd de juiste balans te vinden tussen vaarcomfort, prestaties en veiligheid en zijn zeer tevreden met het eindresultaat. De nieuwe First 44 deelt de stijl en elegantie van de FIRST 53, het is ook vergelijkbaar in de organisatie van de ruimtes; maar een paar nieuwe functies maken het een nog meer prestatiegerichte eenheid.”
Lorenzo Argento (ontwerper)
“Ik wil Roberto oprecht feliciteren met het feit dat hij zo’n succesvolle combinatie van romp/uitbouw/tuigage heeft weten te creëren, het geeft ons een uiterst aangename en efficiënte boot op het water. Op ons niveau hebben we geprobeerd deze sensaties aan dek en in de binneninrichting te reproduceren door de beschikbare ruimtes zo goed mogelijk te benutten. Zo had de positie van de mast een sterke invloed op de inrichting van het interieur en creëerden we een praktische en logische oplossing voor de salontafel-keuken-bankstel.”
De First 44 wordt deze zomer actief getest voor zijn wereldpremière op het 2022 Cannes Yachting Festival.