Autonome boten steken oceanen over


Het Mayflower Autonomous Ship arriveerde vorige maand eindelijk aan de kust van Nova Scotia na een lange tocht over de Atlantische Oceaan. Hoewel de moderne Mayflower lang niet het eerste schip is dat die reis maakt, is deze kleine robotboot de grootste die ooit navigeerde uitsluitend op basis van kunstmatige intelligentie (AI) zonder mensen aan boord. Ondanks enkele technische haperingen, is deze reis een bewijs te meer dat de toekomst op volle zee het domein van de autonome vaartuigen kan worden.

Zelfsturend

Langzaamaan worden zelfsturende schepen realiteit. In Noorwegen pendelt een autonoom batterijaangedreven containerschip een lading mest tussen een fabriek en een lokale haven, en in afwachting van een succesvolle proef, zou het binnen de komende twee jaar volledig kunnen worden gecertificeerd. Een commerciële tanker genaamd de Prism Courage reisde onlangs van Texas, door het Panamakanaal, naar Zuid-Korea, geleid door software van Avikus, een dochteronderneming van HD Hyundai, een scheepsbouwbedrijf dat werd afgesplitst van de autogroep. Er zijn zelfs enkele boten die bedoeld zijn om mensen te vervoeren die nu zelfstandig kunnen opereren: een zelfrijdende watertaxi gemaakt door de kunstmatige intelligentie-startup Buffalo Automation is klaar om mensen over de Tennessee River in het centrum van Knoxville te vervoeren.

 Worden zeelui marginaal?

Niet alle robotboten zijn gelijk. Sommige huidige AI-zeilsoftware is ondersteunend en vereist op zijn minst enige vorm van toezicht door een persoon aan boord, terwijl meer geavanceerde technologie een schip volledig onafhankelijk kan besturen, zonder dat er mensen nodig zijn.

Hoe dan ook, deze nieuwe generatie autonome schepen zal ervoor zorgen dat mensen een meer marginaal onderdeel van het leven op zee worden. Omdat veel zelfsturende boten nog relatief nieuw zijn, is er nog niet genoeg bewijs om aan te tonen dat de technologie die deze schepen aandrijft een zelfde niveau haalt als navigatie door mensen. Toch kunnen deze vaartuigen het niet alleen gemakkelijker maken om de waterwegen van de wereld te bevaren, maar ook met een kleinere ecologische voetafdruk dan bemande boten. De hoop is gewettigd dat kunstmatige intelligentie betere berekeningen zal maken wat betreft  routes en snelheden  en zo tijd en brandstof zal besparen.

Bron: VOX .com/ Recode – Meer over het Mayflower Autonomous Ship

Meer over het Mayflower Autonomous Ship