Naast de vijf IMOCA-teams die, als alles goed gaat, in januari aan de start staan in Alicante, Spanje voor de race over de wereldzeeën, staat er voor de vijf overige deelnemers die met VO65 jachten deelnemen een nieuwe trofee op het programma, genaamd ‘The Ocean Race VO65 Sprint Cup’. De VO65 jachten zijn de boten waarmee de vorige editie, toen nog onder de naam Volvo Ocean Race, werd gevaren.
Foto’s: © Sailing Energy/The Ocean Race
De nieuwe trofee is speciaal gemaakt voor VO65-teams en wordt uitgereikt aan het team dat de beste score behaalt over drie verschillende etappes van de race: Alicante, Spanje naar Cabo Verde; Aarhus, Denemarken naar Den Haag, Nederland; en Den Haag naar Genua, Italië.
De VO65-teams die deelnemen aan The Ocean Race VO65 Sprint Cup zullen strijden in de VO65-klasse in de in-port races die in die steden zijn gepland, evenals in de drie etappes van offshore-races van punt tot punt.
“Deze nieuwe trofee zal een nieuwe generatie zeilers, samen met enkele bekende gezichten, in staat stellen waardevolle ervaring op te doen in The Ocean Race”, aldus Phil Lawrence, Race Director van The Ocean Race.
De eerste race voor The Ocean Race VO65 Sprint Cup is de havenrace in Alicante, Spanje op 8 januari 2023, gevolgd door de eerste offshore-etappe in het evenement van Alicante naar Kaapverdië die op 15 januari begint.
“We zijn erg blij dat we zullen deelnemen aan de In-port race (8 januari) en dan op 15 januari de eerste etappe starten in Alicante. We kijken ernaar uit om drie ongelooflijke etappes te racen tegen een competitie op topniveau. Het belooft een ongelooflijke strijd te worden”, zegt Jelmer van Beek, een 27-jarige Nederlandse zeiler uit Den Haag die is benoemd tot schipper en het jonge Team JAJO zal leiden.
De Nederlandse boot heeft afgelopen zomer een refit ondergaan bij Royal Huisman en is bijna klaar voor de race. De laatste hand wordt gelegd in Barcelona, voordat het team op 6 december bijeenkomt voor de training.
“Het was zo’n grote leerervaring om aan deze boot te werken om hem raceklaar te maken”, zei Mateusz Gwóźdź van het Poolse team. Hij wordt naar verwachting opnieuw de jongste zeiler in de race, slechts 17 jaar oud, en heeft eerder deelgenomen aan The Ocean Race Europe. “Ik kan niet wachten om de boot in het water te krijgen en meer te trainen voordat we naar Alicante gaan.”
Het Poolse team heeft zijn nieuwe VO65 (voorheen AkzoNobel) voorbereid vanuit een basis in Valencia, Spanje.
Team Viva México baant zich een weg terug naar The Ocean Race, bedoeling is een soort Mexicaanse comeback te maken na de historische overwinning van Sayula II in de eerste editie van de race in 1973. Geen enkel team onder Mexicaanse vlag heeft sindsdien deelgenomen aan de race.
“In 2019 hebben we onszelf tot doel gesteld om Mexico terug te brengen in wat wij beschouwen als de grootste race ter wereld”, zegt schipper Erik Brockmann, die het team leidde in The Ocean Race Europe. “Er zijn de afgelopen drie jaar veel dingen veranderd waar we toen niet op hadden gerekend, maar aan de start staan om te racen voor de Ocean Race VO65 Sprint Cup is een opwindende stap om hulde te brengen aan de historische overwinning die we 50 jaar geleden behaalden.”
Ondertussen zal de IMOCA-vloot de actie leiden in The Ocean Race met vijf teams – 11th Hour Racing Team, Team Malizia, GUYOT environnement-Team Europe, Biotherm Racing en Holcim PRB – met veel van de topnamen in het offshore racen rond de wereld. De IMOCA-vloot zal vanaf 2 januari 2023 worden geassembleerd in Alicante, Spanje, voorafgaand aan hun In-Port-race op 8 januari. De eerste etappe van The Ocean Race start op 15 januari.