Yamaha Motor kondigt een investering aan in Skipperi, een Fins IT-startupbedrijf dat Skipperi Fleet exploiteert, een platform voor beheer en verhuur van boten op abonnementsbasis.
Skipperi is een IT-bedrijf dat zijn zelfontwikkelde digitale platform gebruikt om klanten plezierige ervaringen op zee te bieden. Naast de kernactiviteit Skipperi Fleet houdt het bedrijf zich ook bezig met P2P-verhuur, een systeem van verhuur van boten tussen particulieren.
Het doel van deze investering in Skipperi is om de ontwikkelingsmogelijkheden van Yamaha Motor te versterken op vlak van digitale transformatie, die binnen de maritieme industrie steeds sneller gaat. Yamaha Motor ziet Skipperi als een strategische partner voor de ontwikkeling van digitale platforms voor bedrijven die zich richten op de deeleconomie, om zo in te spelen op de wereldwijd groeiende ‘sharing economy’.
Door gebruik te maken van zijn digitale technologieën is het IT-bedrijf erin geslaagd de werklast die nodig is om een bootclub te runnen te verminderen, zoals het volledig mogelijk maken van bootverhuur via online systemen. Bovendien werkt Skipperi voortdurend aan de verdere ontwikkeling van het systeem met AI en door het verwerven van gegevens uit de dagelijkse werkzaamheden.
In de toekomst zal Yamaha Motor ernaar streven om ‘Kando’ ervaringen op het water aan te bieden. Kando is een Japans woord voor de gelijktijdige gevoelens van diepe tevredenheid en intense opwinding die we ervaren wanneer we iets van uitzonderlijke waarde tegenkomen.