Bramble Energy heeft als eerste in de maritieme geschiedenis een succesvolle test uitgevoerd met een waterstof-elektrische boot in het Britse Sheffield, UK. De 57-voet narrow boat werd aangedreven door een PCBFC™ (printed circuit board fuel cell), een technologie die toelaat om de maritieme sector snel en kosteneffectief koolstofvrij te maken.
Het brandstofcelsysteem heeft het potentieel om het vaartuig een actieradius van ongeveer 600 mijl te geven door gebruik te maken van de 14 kg waterstof die aan boord is opgeslagen. Daarnaast wordt er extra energie geleverd door zonnepanelen op het dak van de boot aan het 22 kWh accusysteem.
Tom Mason, medeoprichter en CEO van Bramble Energy gaf het volgende commentaar: “Terwijl het wegtransport waarschijnlijk de meeste aandacht heeft gehad in termen van het ontwikkelen van emissievrije oplossingen, is de realiteit dat er een enorme urgentie is om alle transportsectoren koolstofvrij te maken – vooral de scheepvaart. De CO2-uitstoot van de maritieme sector is duizelingwekkend. Er is een snelle, handige, kosteneffectieve technologie nodig die ook geen compromissen sluit als het op prestaties aankomt.
In korte tijd hebben we een werkende demonstratie van onze PCBFC™-technologie in een scheepvaarttoepassing ontworpen, ontwikkeld, gebouwd en gelanceerd. Onze oplossing heeft de mogelijkheid om te voldoen aan een reeks vermogensbehoeften en is gemakkelijk schaalbaar, wat precies de katalysator is die de industrie nodig heeft om naadloos over te schakelen op waterstof om snel te voldoen aan de emissieregelgeving en bij te dragen aan groenere en schonere waterwegen.”
Meer informatie over Bramble Energy, zie: https://www.brambleenergy.com/