Wat voorafging bij de veerdienst in Schellebelle.
We vernemen via de Vrienden van de Vlaamse Veren dat de veerman Geert De Both al in maart 2024 wou stoppen en dit na 32 jaar dienst.
Bij de zoektocht naar een vervanger bleek het varen op belsignaal een struikelsteen. Schellebelle was het enige veer in het land waar zulks nog gebruikelijk was. Het blijkt moeilijk om schippers te vinden die op dat ritme willen werken. Die mensen hebben ook wel eens behoefte aan een stop of sanitaire pauze en dat werd hen door sommige veergebruikers niet gegund.
Er kwamen tijdelijke oplossingen maar sinds 10 juni 2024 was er geen veerverbinding meer te Schellebelle over de Schelde. Deze verbinding van oever tot oever is essentieel voor de lokale gemeenschap aldaar. Mensen hebben dat veer nodig om naar hun werk te gaan, voor boodschappen, doktersbezoek en zo meer. Scholieren moesten grote omwegen fietsen langs gevaarlijke routes in volle examentijd.
Er werd aangedrongen bij Maritieme Dienstverlening en Kust om de kwestie van de uitbating van het veer te Schellebelle ten spoedigste op een gunstige wijze op te lossen.
Bericht van MDK
VEERDIENST IN SCHELLEBELLE GELEIDELIJK WEER OPGESTART |
Vanaf zaterdag 13 juli 2024 zal de veerdienst in Schellebelle geleidelijk weer uitvaren. In een eerste fase zal het veer op vrijdag, zaterdag en zondag de oversteek tussen het dorp van Schellebelle en het natuurgebied Kalkense Meersen garanderen. Op vrijdag tussen 7.00 en 19.00, op zaterdag en zondag tussen 9.00 en 21.00. Twee keer per uur zal het veer in beide richtingen uitvaren, met een korte lunchbreak tussen 12.30 en 13.00. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) werkt volop verder aan een oplossing voor de andere dagen zodat het veer snel opnieuw 7 dagen op 7 kan uitvaren. De zoektocht naar een nieuwe definitieve uitbater voor de verbinding viel begin juni stil door juridische problemen met het dossier. Daarom kon de veerdienst niet meer worden gegarandeerd. Meteen is MDK in afwachting van het aanduiden van een nieuwe uitbater op zoek gegaan naar een tijdelijke oplossing om de veerdienst opnieuw op te starten. Die oplossing vond MDK binnen het agentschap zelf. De DAB Vloot bracht een eigen veerboot – Roger Raveel – naar Schellebelle, en liet de voorbije weken het schip en de aanlegsteigers in Schellebelle aanpassen. Nu de stellingen zijn geplaatst en gekeurd, kan de Roger Raveel veilig en efficiënt passagiers laten in- en ontschepen. Speciaal voor de overzet in Schellebelle maakte Vloot tijdelijk in eigen rangen personeel vrij en zijn ook extra mensen aangeworven waardoor de dienstverlening nu gedeeltelijk weer kan opstarten. Op dit moment voert Vloot nog verschillende gesprekken met schippers en matrozen om de veerdienst snel opnieuw 7 dagen op 7 te doen varen. De zoektocht naar mensen die het veer willen bemannen gaat verder. Geïnteresseerden kunnen solliciteren via de website http://www.agentschapmdk.be/nl/vacatures/vloot-zoekt-matrozen-voor-de-veerdienst-in-schellebelle. Kenneth Taylor, burgemeester Wichelen: “Wij zijn blij dat deze weekenddienst er is maar hopen uiteraard dat er zo snel mogelijk kan opgeschaald worden naar een dagelijkse veerdienst. Zowel voor de bewoners van den Aard als voor de uitbaters van de horecazaken in Schellebelle betekent deze veerdienst veel meer dan een toeristisch extraatje.” MDK betreurt het ongemak voor de gebruikers van het veer, maar doet er alles aan om de verbinding snel weer elke dag mogelijk te maken. |