In Advance Half Ton Classics Cup

– Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort, 5 – 9 augustus 2024 –

Thuismatch: Nieuwpoortenaar Florizoone wint met Red Cloud de In Advance Half Ton Classics.

Vrijdagochtend, de laatste wedstrijddag van deze cup, besluit het wedstrijdcomité de short inshore van de dag te annuleren. Op zee piekt de wind tot boven de dertig knopen en de Noordzee is onstuimig. Direct vallen zeilers Jeremy Florizoone om de hals. Bravo, goed gespeeld. De Red Cloud is daarmee de eindoverwinnaar van deze bewogen In Advance Half Ton Cup. De 14de sinds de relance in 2003 en de 5de in Nieuwpoort bij de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort.

Red Cloud

Vooruit kijken

De Jury kwam op haar beslissing  van woensdag terug. Toen zou de vroegstart van Red Cloud in de short inshore niet gepenaliseerd worden. Uiteindelijk werd ‘redress’ toch omgezet in een penalty. Dat weerhield de Red Cloud bemanning er niet van om de leiding te nemen bij de start van de long inshore van 35 zeemijlen die donderdag werd gevaren. Jemermy Florizoone zou die leiding niet meer afgeven. De baan leidde rond zes boeien in een ruime bocht rond de mosselbank ten westen van Nieuwpoort. Maar de schommelingen in de windsterkte en richting maakte het er niet makkelijker op. Omdat die wind de etappe dreigde te verstoren (van 10 naar 2 naar 20 knopen en meer) werd het parcours ingekort.

Het Secrets team van Christopher Agar (GBR 5395) was vastberaden om het uiterste uit de kan te halen in deze lange rakken tussen Oostende en de Franse grens. Agar en team kwamen als tweede over de finish, maar door de zwaardere handicap belandde ze uiteindelijk op een gedeelde derde plaats met de Noorse The Evil (NOR 66666). Harmony (IRL 1484, John Swan) plaatste zich tussen de winnaar en deze dubbele derde plaats.

Ook in de lange baancourse hield Jacques Lemaire de Waverider met zijn inderhaast samengestelde bemanning op snelheid. Hij finishte opnieuw als beste in de Vintage klasse.

Secrets

Jeremy Florizoone: van een probleem een oplossing maken

Ingenieur Jeremy Florizoone, zoon van teamleader Tom,  stuurt niet alleen de Red Cloud, hij is ook de draaischijf van het team dat deze boot doet draaien. Projectmanagement is nu eenmaal zijn vak, oplossingen zoeken voor complexe processen.

Florizoone: ‘De boot uit 1980 is prima in orde, hoewel we technisch niet kunnen tippen aan sommige buitenlandse toppers. Maar het is het team dat ons naar de overwinning bracht. We kennen elkaar al jaren. We varen soms samen, soms op andere boten. Ik ken hun capaciteiten en weet dat ze zich volledig geven. Sommigen van ons varen ook heel regelmatig in J/80 en reizen daarvoor alle grote internationale kampioenschappen af. Ik doe zelf ook de EK’s en WK’s. Die ervaring komt hier goed van pas, zeker bij de start. Goed starten is uiteraard ook bij de Half Tonners van enorm belang. En de kennis van de stroom hier, natuurlijk. Dat is een extraatje dat we voor hebben.’

2Farr

Ereprijs – diversiteitsprijs – winnaarsprijs

Tom Florizoone gaat met meer dan een prijs naar huis. Natuurlijk steekt hij de felbegeerde Half Ton Classic Class trofee als winnaar in de lucht. Baudouin Meyhui, commodore van de KYCN, overhandigt hem ook een specialeerkenning van Wind en Watersport Vlaanderen voor zijn enorme inzet om de yachting tot ver buiten Nieuwpoort te ondersteunen. En van de Half Ton Classic Class krijgt Tom nog een grote houten kist, waarvan de inhoud niets aan de verbeelding overlaat. Tom gaf de deelnemers uitstekende service op zijn terrein, in zijn loodsen en met de hijskraan.

De belangrijkste trofee, volgens Bert Janssen van de klasse, gaat naar de bemanning die het meest de geest van deze klasse uitdraagt. Dit jaar kwamen ze met een serie gebouwde, knalrode Super Harlequin, worstelden ze om van de laatste plaats weg te blijven, lieten zich niet ontmoedigen omdat de finish gesloten werd toen ze nog onderweg waren en hield de schipper Christan Ratel een bevlogen afscheidsspeech: de Douce Folie uit Boulogne.

Philippe Pilate van de klasse benadrukte dat vrouwen in de sport alle aandacht verdienen. Met de prijs voor het beste Vrouwenteam dat met de A+ met stuurvrouw Ann Callens het beste van zichzelf gaf. Met de verbinding met Sailing For Think Pink en hun goede doel actie in de strijd tegen borstkanker en het neveneffect: een vrouwenteam voor de volgende Fastnet race. De samenwerking met ondernemende vrouwen in de watersportbranche: Solene Saclier van Sailiz (technische zeilkleding voor vrouwen) en Justine Robeets van Bleu Marine Duinkerke.

Hullabaoo

What’s next?

Bij de prijsuitreiking maakte Quoakka schipper Peter Rutter bekend  dat de volgende Half Ton Classics Cup begin augustus 2025 door de Royal Torbay Yacht Club zal gehost worden. De club viert haar 150ste verjaardag en belooft “fine sailing waters, lots of sunshine, little current and waves and plenty social events.”

Waverider

In Advance Half Ton Classics Cup – rangschikking  Long Inshore

1: Red Cloud / Tom Florizoone / BEL 8500
2: Harmony / John Swan / IRL 1484
3: Secrets / Christopher Agar / GBR 5395

In Advance Half Ton Classics Cup – algemene rangschikking na 7 manches

3: Red Cloud / Tom Florizoone / BEL 8500 / 2.2 | 1.0 | (4.0) | 4.0 | 4.0 | (34.1) BFD | 1.5 = 12,7
2: King One / Espen Kamperhaug / NOR 18094 / (3.3) | 2.0 | 1.0 | 2.0 | 3.0 | (5.5) | 9.0 = 17
3: Harmony / John Swan / IRL 1484 / (12.1) TLE | 5.0 | (6.0) | 1.0 | 5.0 | 3.3 | 3.0 = 17,3

Vintage class : Waverider / Jacques Lemaire / BEL 3486 /
Production boats:  Hullabaloo XV / David Evans / GBR 108 /
Female class: A+ / Ann Callens / BEL 5678

foto’s © PDJ